Herunder kan du finde de emner, der indgår i fælles mål. Emnerne er fordelt over klasserne fra 1. – 6., og sørger for, at der er en naturlig progression over tid.
Musikhistorie:
- 1. klasse: Den tidlige musikhistorie, herunder genkende lyden af trommer, harpe, fløjter og en snak om musikgenrer. Gerne med kazoo
- 2. klasse: Munketiden og gregoriansk sang (nodernes opståen, noderne og nodelæsning dengang, prøv at skrive noder og udsmykke et nodeark, som munkene gjorde)
- 3. klasse: Riddertid og renæssance + folkemusik. Kirketonearter og instrumenter, musikalske begreber
- 4. klasse: Barok og klassisk, opera og operette, klaverets historie. Musikalske begreber skal kunne anvendes, samtale om brugen af musikken i tiden.
- 5. klasse: Beethoven, Carl Nielsen, Grieg, Romantik, neoklassisk, Lieder, moderne klassisk
- 6. klasse: Rytmisk musik – jazz, rock, pop, hip-hop, dansk beat, musicals m.fl.
Hørelære og musikteori:
- Rytme, melodi, harmoni, notation, læsning, hukommelse, forståelse og koordination
- 1. klasse: Form- og instrumenthøring, lyttelege, rytmeboxe (1), puls og rytme, rim og remser.
- 2. klasse: Dur, mol, formhøring og -lære, Peter og ulven, Fagotten, der fik ondt i maven, Tubaen Tubby, høre små musikstykker og associere til noget konkret, skabe lydillustrationer over fortællinger, teater og billedforløb. Rytmekort og perkussion, forståelse for, at musik benyttes i mange sammenhænge.
- 3. klasse: dur, mol, formindsket, forstørret, formhøring, høre små musikstykker og associere til noget konkret, skabe lydillustrationer over fortællinger, teater og billedforløb. Akkorder in spe, rytmer /rytmenavne /tælle, talekor /rap (fremførelse)
- 4. klasse: intervaller og flytbar (minimums-)analyse, skalaopbygning og akkorder (G-, C-, D- og F-dur). Musikkomposition på computer, evt. soundation, audiotool, incredibox, garageband mm.
- 5. klasse: analyse og hørelære – computer og analogt, arrangere / komponere musik ud fra eksperimenter og følelser.
- 6. klasse: Improvisation (pentaton skala), filmmusik og musikproduktion – skabe lydforløb, skabe enkle numre.
Solfa og sangtræning:
- 1. klasse: let solfa, eftersyngning, teknik (træning af rand), let kanon
- 2. klasse: let og lettere øvet solfa, kanon og dansesange / kanondanse, sang og stemmetræning 1
- 3. klasse: sværere solfa, sang og stemmetræning 2, intonation og klang
- 4. klasse: solfa og flerstemmig sang
- 5. klasse: kor, flerstemmig sang, sang og stemmetrlning 3, mikrofonteknik
- 6. klasse: Flerstemmig sang på sammenspilsnumre – rytmisk teknik
Sammenspil:
- 1. klasse: Flow-sammenspil, ulv, ræv, hare eller alle mand er gode til flow. Sammenspil på kazoo – dynamik, tempo mm. Boomwackers introduceres.
- 2. klasse: Udvidet flow ,“det spiller” som udgangspunkt. Kazoo med import, Boomwackers i små arrangementer, evt. spil med på arrangementer på YouTube. Percussion i fokus – små arrangementer til sangene (evn. Morgensang), og hvordan man spiller på de enkelte instrumenter – og hvorfor perkussion er vigtigt, og det ikke er en straf at skulle spille ko-klokke i et sammenspilsnummer.
- 3. klasse: Hvordan deltager man i “rigtigt” sammenspil, hvor der er 25 børn og en lærer, og hvad er egen rolle? – gode vaner indlæres. Sammenspil over vamp og 2 – 4 akkorder. Boomwackers efter noder – og efter YouTube.
- 4. klasse: Sammenspil med fokus på “de gode gamle” som fx. Beatles, Michael Jackson, Kim Larsen eller Shu-bi-dua. Stomp med sværere rytmer.
- 5. klasse: Teknisk udstyr introduceres, så eleverne selv kan stille op (hvis dette ikke er gjort på et tidligere tidspunkt). Sammenspil med op til 5 akkorder i forskellige stilarter med fokus på det musikalske udtryk. Der tilstræbes at spille efter akkorder / noder. Samba.
- 6. klasse: Sammenspil over nyere numre i G-, C-, D- eller F-dur. Sørg for at vælge en toneart, der både kan synges og spilles! Der spilles efter noder / akkorder på fuldt rytmisk instrumentarium. Impro over pentaton skala.
Dans:
- 1. klasse: Kanondanse, sanglege
- 2. klasse: Kædedans, sanglege om juletræet
- 3. klasse: Folkedans
- 4. klasse: Afrikansk dans
- 5. klasse: Vild med dans – standard og latin (jive, cha-cha-cha, polka, vals) + lettere sambatrin
- 6. klasse: Evt. Les Lanciers
Blokfløjte:
- 2. klasse: Tonerne G, A og B – og lettere melodier med disse, gerne med opdelt klasse, hvor den ene halvdel spiller percussion og den anden blokfløjte – sammenspil og byt. Blokfløjten indgår i sammenspil.
- 3. klasse: C-durs toner øves – blokfløjten indgår i højere grad i sammenspil.