#4
Du skal bruge: Smartboard eller andet, der kan vise videoer for klassen + kopper til hele klassen. Timen kan med fordel gennemføres i klassen frem for musiklokalet, hvis man ikke har borde der.
Det bli’r en god dag i dag (ca. 3 min.): Hør sangen, mens der deles kopper ud, og forklar derefter, at I sammen skal lære at spille på kopper. Der vil mok være nogle, der allerede kan spille rytmerne. Brug evt. disse elever til at hjælpe dem, der har ekstra svært ved det.
Rytme på kop level 1 (ca. 12 min.): Se videoen, og prøv at være med. Se videoen 2 gange, så alle er med, eller se musikvideoen “I morgen er der også en dag”, hvor I spiller til, hvis det bare kører der ud af.
Rytme på kop level 2 (ca. 15 min.): Se videoen, og lær lidt om puls og tempo. Se videoen 2 gange, så alle er med, eller se musikvideoen “Mer’ end kærlighed”, hvor I spiller til, hvis det bare kører der ud af.
“Cups” med Anna Kendrick (ca. 4,5 – 9 min.): Slut af med at se videoen, hvor kopperne og kopperytmen er i brug – dog i et noget hurtigere tempo.
En dejlig dag (ca. 5 min.): Børnene lægger sig på gulvet, så de ikke kan røre hinanden, og lukker øjnene, mens de lytter til farvelsangen. Derefter får de lov til at gå en ad gangen / i små grupper, fx: alle dem med blå strømper må gå..